Als de vliegmaatschappij geen schuld heeft, moeten anderen misschien
meebetalen. Zoals de NS en ProRail, wanneer er bijvoorbeeld problemen zijn
in de spoortunnel op Schiphol. Dat heeft een KLM-woordvoerster donderdag
gezegd naar aanleiding van een bericht in De Telegraaf.
Passagiers kunnen 250 tot 600 euro compensatie krijgen van KLM als hun vlucht
meer dan 3 uur vertraging heeft. Dat kan gebeuren als piloten en
stewardessen gestrand zijn met de trein. Het is niet bekend hoe veel geld
KLM daar jaarlijks aan kwijt is.
Volgens KLM gaat het om een principieel standpunt en zijn er geen concrete
plannen om de eis kracht bij te zetten, zoals een gang naar de rechter.
NS niet eens met KLM
De NS is verbaasd over de oproep van KLM. ,,Waarom moeten wij aansprakelijk
worden gesteld wanneer wij er niets aan kunnen doen? Wanneer wij
bijvoorbeeld om brandveiligheid de Schipholtunnel niet in kunnen?”, zegt
een woordvoerder.
Hij vergelijkt het met een ongeluk op een snelweg. ,,Stel dat je dan Schiphol
niet kan bereiken, wie houd je aansprakelijk? Rijkswaterstaat?” De
woordvoerder benadrukt dat de NS af en toe vliegtickets van gestrande
reizigers vergoedt. ,,Maar dat handelen we rechtstreeks met de passagier af,
niet via KLM.”
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl